Pääsiäinen
Alkusanat
Joh. 11:
25 Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin,
26 eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?"
27 "Uskon, Herra", Martta vastasi, "minä uskon, että sinä olet Messias, Jumalan Poika, jonka oli määrä tulla maailmaan."
Tämän Raamatunkohdan kontekstina on Lasarusksen kuolema ja kuolleista herättäminen. Johanneksen evankeliumin 11 luvussa Raamatussa kerrotaan miehestä nimeltään Lasarus joka oli Martan sekä sen Marian veli kuka voiteli Jeesuksen jalat tuoksuölyjllä ja kuivasi hiuksillaan. Lasarus oli kuollut ja Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista, vaikka Lasarus olikin jo neljättä päivää haudassa. Tämä äsken lukemani Raamatunkohta on keskustelusta joka käytiin Martan sekä Jeesuksen välillä.
Mielenkiintoista tässä on se, kuinka Jeesus kertoo suoraan yleisestä tyylistään poikkeavalla tavalla ilman vertauskuvia sen että Hän on ylösnousemus ja elämä ja että jokainen joka uskoo Häneen saa elää vaikka kuolisi ja että yksikään joka elää ja uskoo Häneen ei kuole.
Tämän jälkeen Martta antoi suoran todistuksen siitä että hän uskoo että Jeesus Kristus on Messias, Jumalan poika jonka oli määrä tulla maailmaan. Pian tämän jälkeen monet saivatkin nähdä ylösnousemuksen ihmeen jo Lasaruksen kohdalla vaikkakin tietenkin tässä ei vielä puhuttukaan samanlaisesta ylösnousemuksesta kuin siinä mikä tapahtuu Jeesuksen toisen tulemisen yhteydessä. Kuitenkin ihmiset saivat nähdä jo tuolloin että kuolema oli Jumalan voimassa voitettavissa jo silloin ja sitä se on yhä tänäänkin, kiitos Kristuksen ristin sovitustyön.
Pääsiäisen historiaa ja merkitystä
Pääsiäinen on kristinuskon vanhin ja tärkein juhla ja sitä on alettu viettämään 100-luvulla. Suomalaisessa kulttuurissa kasvaneena pääsiäinen ei ole valitettavasti koskaan ollut kuitenkaan ainakaan itsellä samalla tapaa isolta ja merkittävältä tuntuva juhla kuin vaikkapa joulu oli lapsena. Kun asiaa miettii niin se on todella harmillista, koska pääsiäinen on kuitenkin selkeästi merkityksellisin tapahtuma mitä meillä kristityillä on yhteisellä tasolla tässä vaiheessa ennen kuin Herramme Jeesus Kristus palaa takaisin noutamaan omansa taivaan kotiin.
Kun sanon tässä kontekstissa "yhteisellä tasolla" tarkoitan siis sitä, että toki meillä on henkilökohtaisella tasolla merkityksellisiä tapahtumia kuten se kun olemme ottaneet Jumalan armon vastaan ja saaneet parannuksen, olemme kuolleet vanhalle minällemme ja olemme saaneet syntyä uudelleen ylhäältä ja käydä kasteella. Meillä on ylösnousemustoivo, toivo joka on enemmän kuin mitä tämä maailma voi meille antaa. Kuitenkin tätä toivoa meillä ei olisi ilman meidän Herraamme Jeesusta Kristusta, Hänen ristinkuolemaansa ja Hänen ylösnousemustaan.
Jo ennen kristinuskoa on pääsiäisellä ollut merkityksellinen rooli myös juutalaisuudessa. 2. Moos. 12 luvussa kerrotaan siitä kuinka Jumala vapautti kansansa Egyptin orjuudesta ja kuinka sen vuoksi pääsiäistä alettiin viettämään. Egyptiläiset olivat sortaneet israelilaisia ja Jumala oli kurittanut egyptiläisiä jo monelle vitsauksella, mutta faarao ei tahtonut päästää Jumalan kansaa vapauteen. Tässä luvussa kerrotaan siitä kuinka Jumala lopulta surmasi kaikkien egyptiläisten esikoiset mukaan lukien karjan esikoiset, jonka jälkeen faarao antoi israelilaisten lähteä.
Tässä Vanhan Testamentin kertomuksessa on erittäin paljon mielenkiintoisia yhtymäkohtia Uuden Testamentin kertomukseen pääsiäisen tapahtumista. Israelilaisten täytyi uhrata vuoden vanha uros, vuohi tai lammas, joka oli virheetön. Sen verta täytyi sivellä ovenpieliin merkiksi siitä että talossa asui israelilaisia jotta heidän esikoisensa eivät myös saisi surmaansa tuossa egyptiä kurittavan vitsauksen serauksena.
Uuden Testamentin puolella onkin hyvin samankaltaisia piirteitä. Pääsiäisenä ihmiskunta vapautettiin synnin orjuudesta, Jeesus Kristus oli ja on meidän virheetön uhrikaritsamme ja Jeesuksen veri suojaa meitä siltä Jumalan rangaistukselta mikä maailmaa lopulta kohtaa maailman pahuuden tähden.
Pääsiäisen omaa analysointia ja Raamatunkohtia
Pääsiäinen jossain määrin tuntuu itseni mielestä kiteyttävän pariin päivään koko kristinuskon ytimen. Se näyttää meille konkreettisesti helposti havaittavasti sen mitä seurauksia synnillä on ihmiskunnalle, sen kuinka suuri meidän Jumalamme ja Hänen rakkautensa on meitä kohtaan sekä sen että tämä elämä tässä hetkessä maan päällä ei ole ainoa mitä on vaan me tiedämme että kuoleman jälkeen on elämää.
Pitkänperjantain tapahtumat tuovat selkeästi esiin sen kuinka pitkälle ihmiskunta on valmis pahuudessaan menemään. Synnitön mies tuomitaan ristille kuolemaan kahden ryövärin keskelle.
Raamattu sanoo Room. 6:23 että "Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.". 1. Joh. 3:5 sanoo "Mutta te tiedätte, että Kristus, joka on synnitön, tuli ottamaan pois synnit.".
Kristus ei itse ollut tehnyt mitään syntiä, vaan hän oli synnitön kuten tuosta kohdasta voimme lukea. Kuitenkin meidän muiden syntiemme seurauksena Hän kuoli meidän puolestamme ja kantoi meidän syntivelkamme. Tämä onkin myös hyvä muistutus siitä että synnillä on aina seurauksia joiden vaikutusalue on paljon suurempi kuin vain oma henkilökohtainen elämämme. Meidän pahojen ja epäoikeudenmukaisten väärien tekojen seuraukset ovat sellaisia jotka aiheuttavat joko suoraan tai välillisesti ikävyyksiä muidenkin ihmisten elämään.
Se miten Jumalan rakkaus meitä kohtaan näkyy pääsiäisen tapahtumissa voidaan nähdä siinä että Jeesus itse on omasta vapaasta tahdostaan antanut henkensä meidän vuoksemme ja sovittanut meidän syntimme. Kukaan ei siis ole häneltä sitä riistänyt vaan hän on itse sen antanut pois.
Johannes 10:17-18 sanoo:
17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin.
Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."
Toisessa kohdassa, Galatalaiskirjeen 2:19-20 sanotaan:
19 Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.
20 Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan
Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani
Samoin 1. Kor. 15:3-5 sanoo:
3 Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän, minkä itse olin saanut vastaanottaa: -- Kristus kuoli meidän syntiemme
vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu
4 hänet haudattiin, hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
5 ja hän ilmestyi Keefakselle ja sitten niille kahdelletoista.
Kuten näemme näistä kohdista ja tietenkin monista muistakin Raamatun kohdista, useampi teksti korostaa sitä että Kristus on kuollut meidän vuoksemme, antanut henkensä meidän puolestamme. Ristin työn merkitys on yhä relevantti jokaiselle kristitylle vielä tänäkin päivänä ja tietenkin se on se sitä myös jokaiselle uskosta osattomallekkin, sillä ristin työllä Kristus on sovittanut koko maailman synnit ja jokainen voi kääntyä Jeesuksen puoleen ja pyytää syntejään anteeksi.
Myöskin tästä äsken lukemastani Korinttolaiskirjeen kohdasta voimme saada vahvistuksen sille, että Kristus todellakin on
kuollut meidän syntiemme vuoksi, mutta toinen merkittävä osuus on tietenkin se, että Jeesus nousi kolmantena päivänä kuolleista.
Ilman Kristuksen ylösnousemusta ei olisi mitään toivoa ja olisimme yhä syntiemme vallassa kuten
1. Kor. 15:13-14 sekä jae 17 sanovat:
13 Jos ei ole kuolleiden ylösnousemusta, ei Kristustakaan ole herätetty kuolleista.
14 Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne.
17 Mutta ellei Kristusta ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla ja te olette yhä syntienne vallassa.
Pääsiäisen tapahtumat ovat pohja kaikelle sille miksi me olemme kristittyjä, Jumalan lapsia. Ristin kuolema ja ylösnousemus
on kaikki se mihin me panemme toivomme. Jeesus Kristus, kuoleman voittaja ja syntiemme sovittaja on meidän puolustajamme
Isän luona kuten 1. Joh. 2:1 sanoo:
"Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee,
meillä on Isän luona puolustaja, joka on vanhurskas: Jeesus Kristus. "
Lisäksi pääsiäisen tapahtumissa on mielenkiintoista ja merkillepantavaa se, kuinka Kristus lepäsi sapatin haudassa ja uuden viikon alkaessa sunnuntaina Hän nousi kuolleista. Sapatin lepo on pyhä ja siunattu lahja Jumalalta meille, joten muistakaamme mekin aina pyhittää sapatti ja levätä jotta jaksamme arjessammekin paremmin kaikkia niitä moninaisia haasteita joita elämä eteemme tuo tullessaan.
Tiivistelmä ja loppusanat
Tiivistettynä siis sanoisin että Pääsiäisen tapahtumat näyttävät parin päivän aikana monen suuren ja syvän teoloigsen kysymyksen vastaukset konkreettisessa muodossa.
Siunattua sapattia ja hyvää pääsiäistä!
Kysymyksiä pienryhmille:
- Onko itselläsi tai perheelläsi pääsiäinen ollut iso juhla, tai onko teillä minkäänlaisia pääsiäistradiotioita?
- Minkälaisia yhteneväisyyksiä muistat vanhan liiton ja uuden liiton osalta pääsiäisen merkityksestä ja onko niiden merkitys selkeä itsellesi vai olisiko näistä mielestäsi hyvä olla joskus syvempiä opetuksia?
- Ice breaker -kysymys: Pidätkö mämmistä! :D
This sermon was kept on my home church in Oikos, Vantaa at 2023-04-08. Video was added on this page 2023-04-10. Video was recorded by Oikos house people and it was published on their Instagram channel the.oikoshouse.