Oozi: Earth Adventure

Home Texts Media News About

Tänään sain päätökseen Awesome Game Studion tasohyppelypelin Oozi: Earth adventuren.

Pelin päähenkilönä toimii Oozi-niminen avaruusolento joka tipahtaa maahan ja kadottaa siinä samassa rytäkässä avaruuspukunsa ja avaruusaluksensa. Oozin täytyy etsiä kadonneet tavarat maasta jotta matka kotiin voi jatkua.

Peli on jollain tapaa suhteellisen old school -tasohyppelypelien hengessä tehty tuotos. Oozi: Earth adventureen ei ole tungettu mitään puzzleja ratkottaviksi joten kyseessä on hyvinkin lineaarinen ja helposti lähestyttävä tasohyppely.

Kontrollit tässä pelissä oli hyvin simppelit ja erinomaisesti toteutetut. Nuolilla liikuttiin, space hyppäsi ja ctrl toimi monikäyttöisenä nappina tilanteen mukaan eri tavoin. Esimerkiksi ctrl-näppäimellä sai lyötyä tehokkaammin vihollisia, viskottua joissain kentissä pommeja, iskettyä maahan niin että laatikoita tippui reunalta alas jne. Kontrolleihin sai vinkkejä pelin edetessä kentissä olleista infotauluista joten liiaksi ei joutunut itse arpomaan mitä pitäisi tehdä.

Pelin grafiikat olivat omaan silmääni erittäin mielyttäviä katsella. Taustat olivat kauniit ja värikkäät, pelihahmot olivat myöskin erittäin hyvin piirretyt ja mikä olennaisinta, grafiikat eivät olleet millään muotoa häiritsevät pelaamisen kannalta. Tarkoitan tällä siis sitä, että pelissä ei tarvinnut juurikaan arvailla onko jokin elementti vain osa taustaa vaiko pelaajalle haitallinen asia jota pitää väistää. Toki muutamassa kohtaa ei erottanut heti vihollista taustasta, mutta näitä tapahtui niin harvoin että en niitä laske lainkaan negatiiviseksi asiaksi.

Musiikit ja äänet olivat myöskin toimivat. Kummatkaan eivät edustaneet mitään maailmanluokan parhaimmistoa mutta ei myöskään missään nimessä olleet huonojakaan - ajoivat siis hyvin asiansa. Joissain kentissä taustamusiikin looppi tuntui että ei oikein mennyt kunnolla kohdalleen, mutta onneksi usein tällaisia ongelmia ei ilmennyt. Taustamusiikit olivat hyvin tasohyppelyyn sopivaa rentoa ja kevyttä menoa.

Pelin tarinamoodissa oli kenttiä kaikkiaan 20 - 4 maailmaa joissa jokaisessa 5 kenttää. Tämän lisäksi jokaisessa maailmassa oli lopussa vielä boss-fight eli loppuvihollinen joka piti tuhota.

Kenttäsuunnittelu oli hyvää ja toimivaa. Ainoastaan pari kertaa jumituin johonkin kenttään samaan kohtaan pidemmäksi aikaa, mutta silti niistäkin pääsi arviolta alle 15 yrittämällä eteenpäin seuraavalle checkpointille. Kenttäsuunnittelussa oli myös hyvää se että kenttiin ei juurikaan eksynyt. Muutamia kertoja silloin tällöin saattoi lähteä harhailemaan väärään paikkaan, mutta silloinkin tie loppui onneksi lyhyeen ja tuli vastaan vain seinä ja paikka mistä pystyi keräämään tähtiä joista sai pisteitä ja lisäenergioita.

Mukava puoli pelissä oli myös suhteellisen runsas checkpointtien määrä kentissä. Aina kun kuoli, pääsi jatkamaan edelliseltä checkpointilta. Pelin kentät olivat paikoitellen kohtalaisen pitkiäkin ja niitä saattoi mennä pelatessa jopa yli 20 minuuttia joten checkpointit tulivat kyllä tarpeeseen. Tämän tyylisissä peleissä säästää kummasti käyttäjän hermoja moiset.

Oozi: Earth adventureen on saatu mukaan myöskin Steam-saavutukset ja Steam-keräilykortit. Nämä ovat ihan mukavia ominaisuuksia ainakin itseni kaltaiselle tilastoista ja saavutuslistoista pitävälle nörtille. Kaikkiaan pelissä on mahdollista saada 35 saavutusta joista itse onnistuin keräämään 14 ensimmäisellä läpipeluulla. Steam-keräilykortteja pelistä on mahdollista kerätä kuusi kappaletta joista itse sain haalittua 3.

Kaiken kaikkiaan Oozi: Earth Adventure on erittäin hyvä ja toimiva tasohyppelypeli jota voi suositella kaikista tasohyppelyistä kiinnostuneille. Peli on visuaalisesti erittäin miellyttävä, kontrolleiltaan toimiva eikä hermoja suhteettomasti raastavia kohtia pelissä tullut vastaan.

Pelin löytää Steamista


Originally published on aleksinblogi.net 2022-09-12